пʼятниця, 21 жовтня 2011 р.

Табачник маніпулює студентами

Студенти і викладачі, вже вперше з ризиком втратити студентський квиток і роботу, протестують проти законопроекту “Про вищу освіту”. Він суттєво звузить права і вишів, і студентів. Натомість, дасть більше шансів Міністерству і ректорам ВНЗ заробити на абітурієнтах і студентах.
Взимку і навесні, після студентських протестів, його двічі відмовлялися реєструвати у Верховній Раді. Спікер парламенту Володимир Литвин доручив міністру освіти Дмитру Табачнику заручитися підтримкою освітян. 
Для цього Міносвіти вирішило влаштувати масовий студентський референдум.
24 жовтня він пройде у всіх великих університетах країни.

Що буде в референдумі?

Бланк із 7 питаннями, на які студенти можуть відповісти “так” або “ні”, виглядає таким чином (клікніть двічі, щоб збільшити):
Кожне з питань побудоване так, що студент, якщо йому хочеться кращої освіти, має відповісти ствердно. “Чи хочете Ви, щоб плата за навчання на контракті не зростала?”, “Чи хочете Ви більшу стипендію?”, “Чи хочете Ви більшої автономії для свого університету?” Останнім йде запитання “Чи хочете Ви, щоб законопроект прийняли якнайскоріше?”  За логікою, студент і на останнє запитання відповість “Так”, бо все вищесказане нібито стосується документу.
Якщо студенти схвалять всі питання референдуму,  то документ отримає шанс стати законом вже до кінця осені. Якщо його проголосують, то студенти-контрактники почнуть платити більше, а шанси абітурієнтів на вступ зменшаться.

В чому проблема?

Сергій Бойко, викладач Київського професійно-педагогічного коледжу імені Макаренка, студент Університету Шевченка Артур Переверзєв, десятки інших людей з вишів не злякалися. Вдень, ризикуючи роботою і студентським квитком, вони вийшли на Майдан із закликом бойкотувати референдум Дмитра Табачника. А активісти ряду громадських організацій – “Відсіч”, “Фундація Регіональних Ініціатив”, “Пряма Дія”, “Центр освітнього моніторингу” і Громадянської служби “Свідомо” – проаналізували питання референдуму і сам законопроект.
Свої претензії активісти висловили на імпровізованому круглому столі на Майдані Незалежності.
Проблема перша – питання референдуму не стосуються законопроекту напряму. Тобто, коли студент відповість, що хоче, щоб плата за контрактне навчання була незмінною, то законопроект насправді не гарантує це. З нього прибрали норму про незмінність платні за контракт і додали нову – плата не може змінюватися протягом дії договору. А договори з новими, вищими цінами університети зможуть підписувати зі своїми студентами щосеместрово або перед кожним новим курсом.
Те саме стосується стипендій, автономії університетів – у документі не прописані норми про зростання і розширення.
Проблема друга – у самому законопроекті. На студентський референдум не винесені насправді важливі питання, але які є в законі. Головне з них стосується вступу до вишів. В документі сказано – вступати абітурієнти будуть не тільки за тестуванням в школі і середнім балом атестату, як зараз, а й за балом університету. Це означає, що вступники будуть обов’язково складати іспити, щоб отримати студентський квиток. А це поверне хабарництво у Приймальні комісії.

Що можна зробити?

Не приймати участі у референдумі взагалі. Тоді законопроект не отримає підтримки у студентів знову і шанси бути проголосованим у нього різко впадуть.
Також можна збирати схожі на київський круглі столи, де студенти великих університетів будуть критикувати норми закону. Так можна бути почутим у своїх університетах. А ті, за прикладом Горлівського педагогічного університету, можуть відмовитися від проведення референдуму взагалі.
Також можна поширювати інформацію про маніпуляції на референдумі через свої соціальні мережі. Можна розсилати і цей текст, або збирати під ним “лайки”. І головне – не боятися хоча б спробувати відстояти свої права. На круглий стіл на Майдані прийшли викладачі професійного коледжу Макаренка і Києво-Могилянської академії – не боячись втратити роботу у підконтрольних Міносвіти університетах і висловившись проти законопроекту.


Максим Опанасенко,
Громадянська служба “Свідомо”


Аналіз останньої редакції “законопроекту Табачника”http://fri.com.ua/?p=12635

Довідки за телефонами:
0681217741 (Михайло  Лебедь).

P.S.
Крім цього, від себе додам щодо ситуації із псевдореферендумом у Дрогобицькому державному педагогічному університеті. 
За словами студентів із кількох факультетів до них у групи підходили представники студентського самоврядування, роздавали анкети, не пояснюючи нічого, мовляв, від вас потрібно лише проставити, де треба, галочки і все. В деяких випадках студентам диктували, як потрібно заповнювати бланки. 
В переважній більшості студенти, купляючись на те, що вони голосують за "хороші" для студентів речі, проставляли також галочку в полі "так" навпроти останнього пункту щодо якнайшвидшого прийняття Закону про вищу освіту.
Олег Дукас


Немає коментарів:

Дописати коментар